malé logo
Okrašlovací spolek ve Znojmě
os staré Znojmo

P a m ě ť   m í s t a

Kde bude usazena socha zakladatele Znojma?  


Ještě, pokud vím, není ke spokojenosti všech dořešena záležitost s kašnou na Horním náměstí – zda bude moderní, nebo historická – a už je předmětem diskuse podobné téma – kam postavit sochu krále Přemysla Otakara I. Radnice rozhodla umístit ji do hradebního prostoru v Hradní ulici. Dala tak na doporučení brněnského architekta Ludvíka Gryma. Téhož architekta, který v duchu svého výkladu autorského práva ve věci návrhu na úpravu Horního náměstí, včetně kašny, blokuje jakékoliv následné změny prostoru, které jsou předmětem sporu mezi radními a historiky. To samé by patrně hrozilo soše Přemysla Otakara I. Znojemský Okrašlovací spolek, ústy svého místopředsedy, historika PhDr. Jiřího Kacetla, navrhuje za vhodnější umístit sochu do prostoru někdejší Horní, Pražské brány. Socha zakladatele Znojma by tak byla i vhodným vítacím aktem návštěvníkům vstupujícím do historické části města.
Přemysl Otakar I. versus sládel Hostan
Sochu českého panovníka v nadživotní velikosti a z kovu navrhl pražský sochař Petr Císařovský. Na tmavém kovovém provedení by měly vyniknout zlaté prvky, mezi nimi jistě i pečeť na listině Zlaté buly sicilské, jejíž svitek král třímá ve zdvižené ruce. I k tomuto detailu má dr. Kacetl výhradu, poukazuje na fakt, že Zlatá bula sicilská nemá žádnou souvztažnost ke Znojmu. Římský a současně sicilský král Fridrich II. jí potvrdil svrchovanost a územní celistvost českého státu, včetně Moravy. Ono gesto zdvižené ruky s listinou, v hradním a současně pivovarském prostoru bude nápadně připomínat posunek znojemského sládka Hostana. Jenže ten třímal ve zdvižené ruce korbel piva. To tvůrce sochy nemusel vědět, ale radním to uniknout nemělo. Ostatně, proč by nemohl mít král v ruce korbel s napěněným pivem? Připomíná to tak trochu i scénu z Černých baronů, kdy major „Terazky“ radil výtvarníkovi, ať dá Žižkovi do ruky místo palcátu „gulomet“. A když už jsme v těch absurditách, co takhle, jak jsem taky zaslechl, vyměnit krále Otakara za znojemského Ivana, nebo rudoarmějci nasadit královskou hlavu (ve starověku to bylo běžné) a místo samopalu mu dát do ruky Zlatou bulu sicilskou? Nemíním na úkor krále ani rudoarjmějce, jimž by měli být Znojmáci vděčni za jejich historické role, nemístně žertovat, ale má-li být socha věcí veřejnou, musí ustát i lidové špičkování. Lepší teď než potom.



Znojemské dění komentuje: Jiří Cmunda Roupec, e-Rojnost č. 166, 24. 11. 2020

                                                                
zpátky úvod další