malé logo
Okrašlovací spolek ve Znojmě+řř


P a m ě ť   m í s t a

                            os staré Znojmo

     

 150  ROKŮ SEVEROZÁPADNÍ DRÁHY ZNOJMO – VÍDEŇ 

 
 
Před 150 roky, dne 1. listopadu 1871, byla dokončena tzv. kmenová síť Rakouské severozápadní dráhy, spojující centrum tehdejší monarchie Vídeň s jihozápadní Moravou a východními a středními Čechami (Mladá Boleslav). 
 
nádraží Znojmo
     Znojemské nádraží okolo roku 1900
     
Poslední zprovozněný úsek kmenové sítě byl 74 kilometrů dlouhý a spojil Znojmo se Štokravou, odkud vedla železnice dále do Vídně již od roku 1841
     
železniční most přes Dyji
 
Zprovozněna byla také technicky nejnáročnější stavba celé kmenové sítě – 48 metrů vysoký a 220 metrů dlouhý viadukt přes údolí řeky Dyje u Znojma.
   
   
most Vídeňská třída
Most Vídeňská třída
tunel u Citonic
Podjezd pod císařskou silnici

úseky Severozápadní dráhy
   
Vlaky ze Znojma původně přijížděly na staré vídeňské Severní nádraží u Prátru. Nové vídeňské "Severozápadní nádraží"
s novým viaduktem přes Dunaj ve stopě dnešního dálničního mostu  "Nordbrücke" bylo dokončeno v červenci 1872. Další rozšíření Severozápadní dráhy o tzv. doplňující síť s napojením Prahy (Těšnov), Saska (přes Děčín), Dolního Slezska (přes Trutnov) a Kladska (přes Žamberk) bylo realizováno v následujících 4 letech. Roku 1909 byla celá síť Severozápadní dráhy zestátněna.



Vídeň - Severní nádraží
Vídeň - Severní nádraží, 1900
Vídeň - Severozápadní nádraží
Vídeň - Severozápadní nádraží, 1873
   
Autor: Jiří Kacetl, 1.11.2021
Foto: archiv Jiřího Kacetla (1-5), Wien Museum (6), Allgemeine Bauzeitung, 1873, (7)

     

zpátky úvod